Litt Nyttige Linker
I en periode som for min del preges av en salig blanding av Kant, transistorer, integralregning og annet snacks, passet det bra å skrive en liten artikkel til demoscene.no. Det jeg tenkte jeg skulle gjøre i dag, var å samle endel steder med informasjon som jeg synes er nyttig mens jeg koder. De fleste vil nok finne det meste stoffet kjent, men jeg tipper litt vil være nyttig for de fleste.
Siden det er demokoding vi snakker om her, og 3d-grafikk er ganske essensielt i våre dager er det noe ting som er greit å ha med seg. Det første er matten. Selv om enkelte mener at man klarer seg uten matte (Hei Erik;), så synes jeg det er greit å ta med seg. Det blir fort mye formler og metoder å holde styr på, så et enkelt oppslagsverk er fryktelig praktisk. Det jeg bruker, og som fungerer utmerket er denne formelsamlingen av Mikael Westerberg. Som du ser, ligger denne på Planet Zeus. Dette er en svensk side som inneholder veldig mye av det vi håper å gjøre her, bare på svensk.
Når det gjelder selve kodingen så finnes det veldig mye ressurser som er lure å ta med seg. Det er fryktelig mange som har gjort og skrevet mye smart tidligere, og det er ingen dum idè å ta med seg noen triks der man kan. Diskmags er en fin kilde her. Spesielt hugi har mye gode artikler om optimalisering, spesifikke effekter, matte, o.l. Flere diskmags finner du hos Ojuice, som har en fin seksjon med linker til de fleste som utgis om dagen. Dette bringer oss inn på noe annet som jeg bruker mye tid på: scenesurfing. Det finnes en del steder som har bringer daglige oppdateringer om hva som skjer i scenen. På siden vår med linker finner du noen av dem. På noen av disse sidene har du også mulighet til å hente ned og se det meste av det som finnes av utgivelser de siste årene. En annen aktivitet som ikke kan bedrives for mye:) I tillegg til at det er utrolig gøy å se hva andre har gjort og gjør, er det uvurderelig om du har planer om å kode en demo.
Tilbake til referanser som er praktisk å ha tilgjengelig… Msdn er veldig nyttig om du koder i c++ eller andre språk i visual studio pakken. Her finner du oppslag om språk, biblioteker, kodeeksempler, osv. Greit å bruke om du sitter på fast internettoppkobling, ellers er det også mulighet å legge den inn på lokal disk. Om du koder, eller har planer om å kode i OpenGL, så er det en nødvendighet å ha funskjonene kjapt tilgjengelig i begynnelsen. opengl.org har det meste du trenger å vite om OpenGL, og her har de alt av referanser, spesifikasjoner og manualer.
I tillegg finnes en haug med siter som har mer eller mindre nyttig informasjon. Noen som burde nevnes er CFXweb, gamedev og Programmers Heaven. I tillegg er selvølgelig #scene.no på EFnet en uvurderelig ressurs, og et godt sted å idle. (I retferdighetens navn, kan jo #daskmig også taes med)
Vel, det får være nok unnasluntring fra eksamenslesingen for i dag. Når
jeg orker, kommer disse linkene også inn på den generelle linksiden.
–sil
btw: For de som lurer på hvorfor det mangler mye og er lite oppdateringer her så kan det nevnes at siden fortsatt mangler database i bagrunnen. Sesse er satt på saken, så det burde løse seg snart:)